Gerechtigheid doen en zijn Naam in ere houden; Hier en nu, in de kleine dingen van de omgang met elkaar. In de manier hoe we leven, spreken, kijken, denken en doen getuigen we van Christus.
Zacheüs ervaart wat het boek van de wijsheid al leert. God houdt van alles wat bestaat, God spaart alles en alles is van Hem en God heerst vol liefde over alles wat leeft. God straft de zondaars met mate, Hij waarschuwt hen opdat ze trouw blijven aan Hem.
Wat is het nieuwe van de tijd die gaat komen? Dat het geloof eerst thuis wordt doorgegeven en daarna pas in de kerk wordt gevierd. Dat het eerst thuis wordt aangereikt en daarna pas op school kan worden verdiept. Dat het geloof begint op je kamer of aan de maaltijd, thuis, in het gezin.
Wat als jonge mensen de oorspronkelijke verhalen uit het Evangelie helemaal niet meer horen? Wie helpt hen dan om weerstand te bieden aan rijkdom, wie stimuleert hen om de armen niet te vergeten, wie leert hen om zieken te verzorgen, wie vertelt hen over het leven na de dood en Gods beoordeling van je leven; heb je voor jezelf geleefd of heb jij je rijkdom gebruikt ten gunste van anderen?
Kinderen van deze wereld of kinderen van het licht. Het loopt bij ons mensen door elkaar. Wanneer je bij Jezus hoort, dan straalt iets van die goddelijke vonk van Hem, dat goddelijk licht, ook door jou heen. Maar hoe meer je van deze wereld bent, des te minder kan dat licht nog stralen.
God nodigt ons uit om voorsprekers te zijn, bemiddelaars, pleitbezorgers en advocaten voor hen die van God afgedwaald zijn, overgeleverd aan de willekeur van de wereld, de willekeur van de modegrillen en de verlangens van het lichaam, als een schaap verstrikt in de distels, verdwaald en niet in staat nog los te komen.
Het dilemma waar we in deze lezing tegenaan lopen: Wie is het belangrijkst, de gast af de gastheer? Als de gast het belangrijkst is, zou je dan niet eerst aan de gast willen vragen hoe de gast het wil hebben? Als de gast die voorkeur heeft, waarom moet het dan allemaal zo op onze manier?
Het wordt tijd voor de ‘God-leeft-theologie’. God leeft in iedere mens die zijn naaste nabij is, God leeft in iedere mens die net als Jezus het eerste en het tweede gebod van harte naleeft.
De Communie is liefdescommunicatie. De maaltijd van Jezus is een liefdesmaaltijd, het is Brood van liefde en een liefdesbeker. Wat we hier vieren heeft alles met liefde te maken. Maar ....... Je ziet het niet zo gemakkelijk. Het vraagt een nieuwe manier van kijken.